سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

برگزاری سومین نشست و گردهمآیی یک روزه بررسی راههای احقاق حقوق من

برگزاری سومین نشست و گردهم‌آیی یک روزه بررسی راه‌های احقاق حقوق منصفانه جمهوری اسلامی ایران در رژیم حقوقی بستر و زیر بستر دریای خزر

موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS) - به ابتکار موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS) سومین نشست و گردهم‌آیی یک روزه بررسی راه‌های احقاق حقوق منصفانه جمهوری اسلامی ایران در رژیم حقوقی بستر و زیر بستر دریای خزر در تاریخ 15 اسفند سال 1395 با همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر در محل این دانشگاه برگزار گردید. در این گردهم‌آیی برخی اساتید و صاحبنظران مسائل دریای خزر، معاون محترم ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر، نماینده محترم وزارت امور خارجه در استان مازندران، اعضای شورای علمی موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر و جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به موضوعات خزر حضور داشتند.

موضوعات مهم در دستور کار موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر که پیشتر در نشست دوم این موسسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته بود برای حضار در این گردهم‌آیی تشریح گردید. در بخش ابتدایی این همایش جناب آقای دکتر فروغی‌نیا مدرس دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان در اظهارات خود ضمن اشاره به کم‌توجهی به موضوعات و مسائل دریای خزر در سطح کارشناسی و آکادمیک و تاکید بر ضرورت برگزاری چنین گردهم‌آیی‌هایی و نیز قدردانی از موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر به دلیل اصرارش بر برگزاری نشست‌ها و گردهم‌یی‌ها پیرامون منطقه خزر، در خصوص اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک این دریا و نیز فرصت‌ها و چالش‌های ایران در این پهنه آبی صحبت کردند.

در بخش دوم همایش نیز جناب آقای دکتر آرائی درونکلا عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر پشت تریبون رفته و ضمن خوش‌آمدگویی و قدردانی صمیمانه از حضار به دلیل حضور و بذل توجه ویژه آن‌ها به گردهم‌آیی‌ها با محوریت خزر و نیز انتقاد از بی‌توجهی دانشجویان، اساتید و صاحبنظران به برگزاری چنین گردهم‌آیی‌هایی، به ابعاد فنی و حقوقی تعیین رژیم حقوقی دریای خزر پرداختند که اصل حقوق مکتسبه و تعیین حدود دریای خزر بر اساس فلات قاره از جمله مهم‌ترین آن‌ها بوده است.

در مجموع، یکی از مهم‌ترین اهداف موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS) از برگزاری اینگونه نشست‌ها و گردهم‌آیی‌ها تغییر پارادایم غالب و رایج نادرست در بین دانشجویان، اساتید و صاحبنظران می‌باشد که موسسه از آن به عنوان پارادایم "رویا محور" تعبیر می‌کند. موسسه می‌کوشد با برگزاری اینگونه همایش‌ها و گردهم‌آیی‌ها توجه همه مردم در همه سطوح شهری، استانی و کشوری را به موضوعات مهم پیرامون دریای خزر معطوف ساخته و نگاه رویا محور را به نگاه پژوهش‌محور در تلاش برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر تبدیل نماید. بدون تردید این گردهم‌آیی‌ها اگر با توجه مسئولانه‌تر اساتید، دانشجویان، صاحبنظران و علاقه‌مندان به حوزه خزر مواجه گردد می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تقویت توان و جسارت دولت ایران در چازنه‌های بین‌المللی پیرامون تقسیم بستر و زیربستر دریای خزر ایفا نماید.

http://www.iikss.com/fa/index.php/route/news_det/ODIxMA