سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کارشناس چینی: کنوانسیون وضعیت دریای خزر به صنعت نفت و گاز کمک خو

کارشناس چینی: کنوانسیون وضعیت دریای خزر به صنعت نفت و گاز کمک خواهد کرد

موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS) -  کارشناس آکادمی استراتژی انرژی، دکترای علوم اقتصادی "لیو کیان" در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانوواستی اظهار کرده است که امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به سود صنعت نفت و گاز در منطقه و ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری خوب برای کمپانی‌های چینی در طولانی‌مدت خواهد بود.

"لیو کیان" گفت: «امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی به سود ثبات و توسعه این منطقه و همچنین اکتشاف نفت و گاز در منطقه خواهد بود. از نقطه نظر دورنمای طولانی‌مدت، این یک محیط سرمایه‌گذاری خوب برای شرکت‌های چینی ایجاد خواهد کرد.»

کارشناس خاطر‌نشان کرد که علیرغم این واقعیت که خط لوله ترنس‌خزر - استراتژی ملی ترکمنستان با هدف تنوع‌بخشی به صادرات گاز طبیعی و نیز حقوق این کشور در ساخت و ایجاد این پروژه - هنوز در مرحله اولیه قرار دارد، اما این که در نهایت ایجاد خواهد شد یا خیر، نامعلوم باقی است.

"لیو کیان" گفت: «توافق درازمدتی بین چین و ترکمنستان در مورد تأمین گاز وجود دارد. مهم‌ترین چیز برای چین عمل به تعهداتی است که بر طبق قرارداد به چین داده شده است.» او تأکید کرد که محدودیت ظرفیت تولید، خطرات متفاوتی را از سوی بسیاری از طرف‌ها به همراه دارد، اما راه کاهش چنین خطراتی، مخالفت با ساخت و ساز یا دیگر مسیرهای انتقال و افزایش ظرفیت تولید و انتقال کشور تامین‌کننده نیست.

روسیه در جایگاه یک تضمین‌کننده

"لیو کیان" معتقد است که در صورت قطع عرضه گاز ترکمنستان، گاز روسیه قادر خواهد بود عرضه پایدار به چین را فراهم آورد. کارشناس معتقد است: «زمستان گذشته پس از مشکلات عرضه گاز ترکمنستان به چین، طرف چینی تعدادی از اقدامات را برای اطمینان از ثبات عرضه، از جمله گسترش دیگر منابع اتخاذ کرده بود. راه‌اندازی خط لوله گاز روسیه-چین در مسیر شرقی در سال 2019، به تأمین بیشتر ثبات واردات گاز طبیعی چین کمک خواهد کرد.»

بنابر اظهارات "لیو کیان"، اگر ترکمنستان نتواندعرضه پایدار گاز طبیعی را تامین کند، در آن صورت کشورهای دیگر - خریداران از جنوب آسیا یا اروپا نیز به لحاظ ساخت خط لوله گاز TAPI یا TRANS-Caspian، با خطر بی‌ثباتی در عرضه مواجه خواهند شد.

ترجمه: محسن حمیدی - کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، مترجم زبان روسی، عضو شورای علمی موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر

منبع: Russia news today

http://www.iikss.com/fa/index.php/route/news_det/MTA3Mzk