سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

برآیند نشست کارشناسی خزر در دانشگاه تهران: ایران برای امضای پیشن

برآیند نشست کارشناسی خزر در دانشگاه تهران: ایران برای امضای پیش‌نویس رژیم حقوقی دریای خزر عجله نکند

موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS) - نشست کارشناسی تحت عنوان "دریای خزر، تحدید حدود مناطق دریایی، ژئوپلیتیک" به ابتکار مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی، گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران و موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر در 25 تیر 1397 در دانشگاه تهران برگزار گردید. کارشناسان، صاحبنظران و اساتید برجسته‌ای در این نشست حضور داشتند که می‌توان آن‌ها را به ترتیب زیر لیست نمود:

•     آقای دکتر مهدی اشرفی مدیر کل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی؛ دبیر ملی کریدور تراسیکا
•    خانم دکتر الهه کولایی، استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
•     آقای مجید صمدزاده صابر، دبیر دبیرخانه خزر در وزارت امور خارجه
•    آقای دکتر باقر میرعباسی، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
•    دکتر میثم آرایی درونکلا، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مدیر موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر
•    آقای دکتر ساسان صیرفی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
•    آقای آرمین طلعت، دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم

هر کدام از کارشناسان و صاحبنظران فوق‌ از جنبه‌های مختلف سیاسی-نظامی، اقتصادی-تجاری و حقوقی مسائل جاری دریای خزر، به صورت ویژه موضوع رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. تقریبا محور همه بحث‌ها و گفتگوهای صورت گرفته در نشست موضوع امضای کنوانسیون مرتبط با رژیم حقوقی دریای خزر بوده است که قرار است در مرداد سال جاری به امضای روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر برسد. تقریبا همه کارشناسان، صاحبنظران و اساتید حاضر در نشست دانشگاه تهران بر روی این موضوع اتفاق نظر داشته‌اند که به دلایلی مختلفی مقامات ج.ا.ایران نباید در امضای این کنوانسیون تعجیل کنند.

اولا، کشور در وضعیتی قرار داد که امضای این کنوانسیون با هر کیفیتی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در وضعیت دشواری قرار خواهد داد؛ به طوریکه در آن شرایط بسیاری از محافل سیاسی و کارشناسی کشورمان دستگاه دیپلماسی را به این دلیل که ایران در وضعیت نامطلوب سیاسی و اقتصادی قرار دارد و اولویت آن در حال حاضر مبارزه با آمریکا است، به امتیازدهی به روسیه برای عبور از پرونده خزر متهم می‌سازند.

دوما، کنوانسیونی که بنابر برنامه‌ریزی قرار است در مرداد ماه به امضاء برسد، در برخی بندها و ماده‌ها دارای محتوا و یا در برخی بندها و ماده‌ها خالی از محتوایی است که در میان مدت و بلند مدت می‌تواند برای ایران به چالش و حتی تهدید بدل گردند. بنابراین برآیند نشست کارشناسی تهران توصیه به دستگاه دیپلماسی ایران مبنی بر پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و سراسیمگی در امضای کنوانسیون به دلایل فوق‌الذکر بوده است.

البته برخی کارشناسان حاضر در نشست به همراه آقای صابر ابراز امیدواری کرده و به حاضرین در نشست اطمینان داده‌اند که مسیری که دولت طی می‌کند صحیح است و در کنوانسیون هیچ بند و ماده‌ای که منافع کشورمان را با چالش یا تهدید مواجه خواهد کرد، وجود ندارد. همچنین لازم به ذکر است که در جریان این نشست برخی حاضرین نیز محافل کارشناسی و سیاسی کشور را به خیانت متهم نموده و اظهار کرده‌اند که هر تصمیم و توافقی بدون در نظر گرفتن مفاد توافقنامه‌های سال‌های 1920 و 1941، به صورت واضح‌تر، بدون در نظر گرفتن سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر قابل پذیرش نخواهد بود.

منبع: موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر (IIKSS)

http://www.iikss.com/fa/index.php/route/news_det/MTA1NDQ