سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نشست مشترک \موسسه بینالمللی مطالعات دریای خزر IIKSS\ و موسسه \وط

 نشست مشترک "موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر IIKSS" و موسسه "وطن یولی" تحت عنوان تحدید حدود بستر و زیربستر دریای خزر در بخش جنوبی

موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر  (IIKSS) – نشستی مشترک میان "موسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر IIKSS" و موسسه "وطن یولی" با مشارکت اندیشمندان و نویسندگان در حوزه آسیای میانه و قفقاز در نمایشگاه مطبوعات برگزار گردید. در این نشست مشترک جناب آقای "غلامرضا انصاری" سفیر سابق ایران در ترکمنستان و استاندار سابق مازندران به اتفاق آقای "میثم آرائی درونکلا" مدیریت "موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر IIKSS" راجع به تحولات مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر اقدام به ارائه مطالب نمودند. روندها و رویه‌های توافقات که قرار بود حاصل بشود ولیکن به دلایل کارشکنانه کشورهای حاشیه دریای خزر به این توافقات نرسیدیم مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست آقای آرائی درونکلا در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر اقدام به ارائه مطالب نمودند که در بخشی از آن راجع به اشتباهات برداشتی جامعه ایرانی از سهم 50 درصدی در دریای خزر توضیحاتی مطرح شد و سپس مسائلی را در رابطه با استفاده ازظرفیت‌های حقوق بین‌الملل برای تحدید حدود این دریا ارائه کردند. ایشان همچنین به رفع و حل اختلاف سایر کشورها در سایر نقاط مختلف جهان از طرق حقوقی و سیاسی در زمینه تحدید حدود دریاها اشاره داشتند. مدیریت موسسه IIKSS اشاره کرد که مشکل اصلی موجود میان کشورها علی‌الخصوص میان ایران-آذربایجان-ترکمنستان تقسیم یا تحدید حدود فلات قاره قسمت جنوبی دریای خزر می‌باشد هر چند بخش شمالی دریای خزر میان کشورها به موجب توافقنامه تحدید حدود شده و اقدام به بهره‌برداری کرده‌اند.
دکتر آرائی درونکلا فرمودند می‌بایست عینک بدبینی را در برخی از مسائل کنار گذاشت و نباید به دید شک و تردید به همسایگان نگاه کرد علی‌رغم اینکه باید هوشیار بود باید مفاد توافقنامه آن کشورها نیز مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار گیرد. همچنین باید از ظرفیت‌های فنی و حقوقی برای تحدید حدود این منطقه دریایی استفاده کرد هر چند استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سیاسی علی‌رغم اینکه کارکرد مطلوبی نداشته، حداقل تجربه 50 سال اخیر این را ثابت میکند و از طرف دیگر کشورهای جدا شده از شوروی سابق به چشم برادر بزرگ به روسیه نگاه می‌کنند و روسیه هم همین حس را به آنها دارد و طبیعتاً اگر بدنبال موازنه سیاسی باشیم، شاید در منطقه نتوانیم حقوق حقه ایران را به صورت کامل احیا کنیم.

http://www.iikss.com/fa/index.php/route/news_det/OTgwNQ